Nehezedre esik hirtelen lehajolni az elejtett kulcsért, reggelente kikelni az ágyból vagy sokáig ácsorogni egy koncerten? A derékfájás sokunk életét megkeserítheti, de gyógytornával elejét vehetjük a gondoknak.

A szakember vezetésével végzett derékfájás torna nemcsak a már meglévő fájdalmat kell, hogy csökkentse, hanem megelőzi azt is, hogy később szövődmények alakuljanak ki. Ez rendkívül fontos a derékfájás kezelésénél a Gyógytornászom rendelő szerint.

A derékfájás szinte népbetegséggé vált

Szinte minden ember érintett valamilyen mértékben élete során derékfájásban, ami az alsó bordaív és a farredő közti területet érinti. Okai rendkívül változatosak lehetnek. A legyakoribbak között találjuk az izom- és ízületi problémákat, a gerincferdülést vagy hanyag tartást, a csontritkulást, a helytelen testtartást, az ülve végzett munkát és a stresszt is.

De amilyen gyakori probléma a lakosság körében a derékfájás, olyan könnyű is lenne megelőzni, ha betartanánk néhány egyszerű tanácsot. Mozogjunk rendszeresen, figyeljünk oda a testtartásunkra, tartsuk kontroll alatt a súlyunkat és sajátítsunk el stresszkezelési, relaxációs technikákat is.

Ha már kialakult, kezelésére szerencsére sokféle módszer áll a rendelkezésünkre. Gyógytorna, gyógymasszázs, manuálterápia, fizikoterápia, krémek és gyógyszerek, valamint fürdőkúrák is segíthetnek megszüntetni a fájdalmat. Nem véletlenül áll legelöl a sorban a gyógytorna, mivel ez a leghatásosabb és legtermészetesebb kezelési mód.

Így kezdjünk neki a derékfájás elleni tornának

  • Konzultáljunk szakemberrel! Mielőtt bármilyen tornába belevágnánk, javasolt felkeresni egy gyógytornászt, aki felméri a fájdalom okát és személyre szabott tornaprogramot állít össze.
  • Legyünk rendszeresek, hiszen a torna hatékonyabb, ha rendszeresen végezzük. Naponta 10-15 perc is sokat segíthet, ha azt beépítettük a mindennapjainkba.
  • A gyógytorna során ügyeljünk a helyes testtartásra, hogy ne terheljük túl a gerincet.
  • Melegítsünk be, hogy felkészítsük a testünket a mozgásra.
  • A terhelést fokozatosan növeljük, ne erőltessük túl magunkat. Figyeljünk a testünk jelzéseire, ha fájdalmat érzünk, álljunk le a gyakorlattal.
  • Lélegezzünk egyenletesen, hiszen ez segít a mozgás koordinációjában és az izmok ellazításában.
  • Ne fárasszuk ki magunkat.
  • A gyógytorna befejezése után végezzünk nyújtógyakorlatokat, hogy megelőzzük a sérüléseket.
  • Fontos, hogy a torna során és azután is pótoljuk a folyadékot.

Három tornagyakorlat derékfájás ellen

Feküdjünk oldalt, lábunk összezárva, nyújtva pihenjen a talajon, majd azt oldalra emeljük fel. Tartsuk meg néhány másodpercig, majd engedjük vissza. Ezt ismételjük meg többször, majd forduljunk a másik oldalunkra, hogy az ellenkező lábunk következhessen. E gyakorlat a derék és a csípő izmait erősíti.

Álljunk négykézláb, és először homorítsuk a hátunkat, majd domborítsuk. Végezzünk ebből is több sorozatot, közben pedig érezzük majd, hogy nyúlnak a hátizmaink, ezáltal erősödnek is, így kevesebb eséllyel alakulhat ki gerinc- és derékfájdalom.

A sokak számára ismert plankelés – melyben nyújtott lábbal és háttal az alsó karjainkra nehezedünk – abban segít, hogy a törzsizmokat erősítse. Ezt csak addig végezzük, amíg még nem kényelmetlen, de a fokozatosságnak köszönhetően egyre tovább bírjuk majd.

Leave a Comment